PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

ZESPOŁU SZKÓŁ ZAWODOWYCH IM. JANA RUSZKOWSKIEGO W PUŁTUSKU

ROK SZKOLNY 2020 / 2021

 

SPIS TREŚCI 

  1. Wstęp
  2. Podstawa prawna
  3. Diagnoza środowiska szkolnego
  4. Cele i treści programu wychowawczo – profilaktycznego
  5. Charakterystyka środowiska lokalnego
  6. Przyjęta misja i wizja szkoły
  7. Przyjęta sylwetka absolwenta
  8. Cele programu
  9. Adresaci i realizatorzy programu
  10. Rola i zadania wychowawcze nauczycieli
  11. Rola i zadania rodziców w szkole
  12. Prawa i obowiązki uczniów
  13. Wykaz stałych uroczystości, wydarzeń i imprez szkolnych
  14. Procedury szkolne – metody w sytuacjach kryzysowych z udziałem uczniów
  15. Ewaluacja programu

 

 

 

Przy ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:

 - obowiązujące akty prawne;

 -  dotychczasowe doświadczenia szkoły;

 -  zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów

wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku;

 -  przeprowadzone badania na temat sytuacji wychowawczej, zagrożeń uzależnieniami w

szkole i środowisku;

 -  przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces

wychowania;

 -  ankiety przeprowadzone w szkole wśród uczniów;

 - sytuacja epidemiologiczna w kraju

 

  1. Wstęp.

Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny skierowany jest do wszystkich członków społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz uwzględnia współpracę z organizacjami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Realizacja Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego zgodnie z jego założeniami ma doprowadzić do aktywnego rozwoju wszystkich sfer osobowości ucznia i umożliwić mu osiągnięcie szerokorozumianego sukcesu, a także rozwinąć kompetencje kluczowe w uczeniu się .

Zaspokajając jego potrzeby, nauczyciele, a w szczególności wychowawcy:

- kształtują samodzielne myślenie,

- budują wzajemne zaufanie,

- uczą otwartości na drugiego człowieka,

- wskazują jak radzić sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi,

- wprowadzają normy sprzyjające postawom etycznym, zdrowemu stylowi życia (bez substancji psychoaktywnych),

 - uczą odpowiedzialności, tolerancji,

 - przekazują informacje dotyczące życia bez nałogów,

 - wychowują  i kształtują patriotyczne postawy uczniów,

- wypracowują  sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych,

 - kształtują samodzielność, kreatywność, przedsiębiorczość i innowacyjność uczniów,

 - rozwijają kompetencje społeczne, obywatelskie, a także świadomość kulturalną,

 - rozwijają edukację informatyczną,

- dostarczają wiedzy o dobrym i zdrowym życiu,

 - wdrażają postawy programowe kształcenia ogólnego i zawodowego,

 - dbają o bezpieczeństwo w tym cyberbezpieczeństwo,

- dają osobiste wsparcie

 - udzielają pomocy psychologiczno – pedagogicznej według potrzeb

 - dbają o zdrowy i higieniczny tryb życia

WYCHOWANIE
Proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.

 

PROFILAKTYKA  

Profilaktyka rozumiana jest jako zapobieganie pojawieniu się i występowaniu niepożądanych zjawisk i procesów, określanych jako patologie życia społecznego oraz promowanie zjawisk alternatywnych w stosunku do tych, które próbuje się wyeliminować. system działań wzmacniających lub podtrzymujących pozytywne postawy uczniów w toku wychowania. Realizowana jest  z dużym naciskiem podczas działalności edukacyjnej szkoły.

 

Szkolny Program Wychowawczo- Profilaktyczny został dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb środowiska lokalnego. Ma służyć ujednoliceniu działań wychowawczych i profilaktycznych oraz pozyskaniu rodziców do współpracy w dziedzinie profilaktyki domowej.

 

Profilaktyka powinna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka.

Zespół Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku realizuje zadania dydaktyczne               i wychowawcze wspierające wszechstronny rozwój ucznia, wyposaża w niezbędną wiedzę, zachęca do rozwoju intelektualnego oraz rozwija postawy i zachowania cenione w społeczeństwie.

Realizując program profilaktyczno - wychowawczy, szkoła wspiera ucznia w zdobywaniu wiedzy            i umiejętności niezbędnych w budowaniu dojrzałej osobowości i pełnowartościowym uczestnictwie w życiu społecznym oraz zdolności bezpiecznego funkcjonowania w świecie.

Działania zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym upowszechniają           i realizują oczekiwania rozwojowe. Zadaniem szkoły jest zaopatrzenie uczniów w wiedzę, umiejętności i postawy, które umożliwią im uczenie się przez całe życie. Szansę na to daje kształcenie kompetencji kluczowych i społecznych.

Istotną rolą Szkoły jest zaopatrzenie uczniów w wiedzę dotyczącą zdrowego stylu życia wykluczającego uzależnienia, wiedzę dotyczącą zapobieganiu zarażenia Covid 19,   a także rozwijanie kompetencji kluczowych w tym kreatywności i przedsiębiorczości.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie dokonanej diagnozy sytuacji wychowawczej Zespołu Szkół przy użyciu następujących narzędzi: ankiet, rozmów indywidualnych, wywiadów przeprowadzonych wśród uczniów i ich rodziców przez nauczycieli, wychowawców i pedagoga szkolnego; obserwacji - zachowań uczniów na przerwach, lekcjach, podczas zajęć pozalekcyjnych.

Zostały wykorzystane wnioski z ewaluacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego za rok 2019/2020 i Nadzoru Pedagogicznego.

  1. Podstawa prawna: 

1.Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483                  z późn.zm.)

2.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59 z późn. zm.)

3.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425 z późn. zm.)

4.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19 z późn. zm.)

5.Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych              z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. 1991 nr 120 poz. 526)

6.Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 1994 nr 111 poz. 535 z późn. zm).

7.Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2005 nr 179 poz. 1485               z późn. zm.)

8.Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

alkoholizmowi (Dz. U. 1982 nr 35, poz. 230 z późn. zm)

9.Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i

wyrobów tytoniowych (Dz. U. 1996 nr 10, poz. 55 z późn. zm.).

10.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu                 i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. 2015 poz. 1249 z późn. zm.)

11.Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. 2010 nr 33

poz. 178 z późn. zm.).

12.Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie przeciwdziałania               i zwalczania zjawisk patologicznych wśród nieletnich (M.P. 1998 nr 14 poz. 207)

13.Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005 nr 180            poz. 1493 z późn. zm.)

14.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 poz. 1591 z późn. zm.)

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17). Ostatnia zmiana: Rozporządzenie MEN z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016 r. poz. 895);

16.Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia                  w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 r. poz. 1249);

17.Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania, kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie                 i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. Z 2015r. Poz.1113);

18.Statut szkoły

19.Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021

  1. Diagnoza środowiska szkolnego

Każdego roku z Zespole Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku przeprowadzana jest diagnoza środowiska, analizuje się potrzeby i zasoby szkoły z obszaru wychowania                           i profilaktyki na podstawie:

- ankiet,

- analizy dokumentacji szkolnej,

- obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły,

-analizy uwag wpisanych do dziennika,

- sprawozdań semestralnych opracowanych przez wychowawcę,

 - indywidualnych rozmów,

 - wniosków z ewaluacji programu,

 - Planu Nadzoru Pedagogicznego

W wyniku diagnozy  wyłoniono następujące obszary problemowe:

 - potrzeba objęcia szczególnym wsparciem uczniów ze specyficznym problemami edukacyjnymi ;

 - potrzeba organizacji i realizacji zajęć dodatkowych zwłaszcza z matematyki;

 - potrzeba wzbogacenia informacji dotyczących zdrowego stylu życia

Z  diagnozy dotyczącej oceny sytuacji dydaktyczno wychowawczej wynika, że uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, utrzymują dobre relacje rówieśnicze.

  1. Cele i treści programu wychowawczo – profilaktycznego
  2. a) kształtowanie postaw moralnych uczniów;
  3. b) rozwijanie wśród uczniów postaw proeuropejskich oraz tolerancji wobec osób należących do innych narodowości w tym mniejszości narodowych lub grup etnicznych;  
  4. c) rozbudzaniu uczuć i zachowań patriotycznych wśród młodzieży;
  5. d) kreowanie postaw prospołecznych i obywatelskich zgodnych z normami i wartościami społeczeństwa demokratycznego, dla którego największym zagrożeniem jest współczesny terroryzm i korupcja;
  6. e) propagowanie zdrowego stylu życia, przeciwdziałanie uzależnieniom(papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze, substancje psychoaktywne, gry komputerowe) i harmonijnego rozwoju ucznia, wspieranie uczniów mających trudności edukacyjne) przygotowanie uczniów do życia w rodzinie oraz aktywnego udziału w życiu społecznym i gospodarczym;
  7. g) rozwijanie wśród młodzieży w ramach zajęć pozalekcyjnych wszechstronnych zainteresowań: sportowych, turystycznych, artystycznych, informatycznych, czytelniczych, literackich, muzycznych itp.;
  8. h) inspirowanie uczniów do samodoskonalenia, samorealizacji oraz przygotowanie ich do życia w społeczeństwie informacyjnym i znalezienia się na aktualnym rynku pracy;
  9. i) kształtowanie wśród uczniów zainteresowań kulturalnych, estetycznych oraz wrażliwości na sztukę i piękno poprzez czytelnictwo;
  10. j) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki: nikotynizmu, narkomanii, alkoholizmu, dopalaczy, Covid 19, chorób cywilizacyjnych;
  11. l) zapobiegania agresji, przemocy i segregacji wśród młodzieży oraz eliminowania zjawisk nietolerancji ze względu na płeć, pochodzenie, światopogląd, wyznanie, orientację seksualną;

ł) rozwijanie zainteresowań informatycznych

  1. m) rozwijanie kompetencji kluczowych i społecznych
  2. n) rozwijanie zainteresowań zawodowych

 

 

 

 

  1. Charakterystyka środowiska szkolnego

 Zespół Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku od początku swego istnienia stara się  wspierać młodzież w rozwoju i kreowaniu postaw twórczych. Od wielu lat podejmowane są wszelkie starania, służące temu, aby proces edukacji i wychowania przebiegał harmonijnie, był innowacyjny.

Szkoła jest placówką miejską. Uczęszcza do niej 614 uczniów.

Organem prowadzącym Szkoły jest Starostwo Powiatowe w Pułtusku. Szkoła mieści się przy ulicy Tysiąclecia 12.

W skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego wchodzą następujące  typy szkół dla młodzieży:

  1. Technikum Nr 1- 4 letnie
  2. Technikum Nr 1 - 5- letnie
  3. I Liceum Ogólnokształcące - 3 letnie
  4. I Liceum Ogólnokształcące - 4 letnie
  5. Szkoła Branżowa I stopnia - 3 letnia

     Nowoczesne, innowacyjne  i efektywne nauczanie  możliwe jest dzięki profesjonalnej kadrze pedagogicznej oraz odpowiedniej bazie lokalowej oraz  techniczno-dydaktycznej, która stale jest rozwijana i unowocześniana. Szkoła posiada również bibliotekę z bogatym księgozbiorem systematycznie wzbogacanym, zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów i nauczycieli, oraz ogólnodostępnym  centrum multimedialnym, co pozwala na pełne korzystanie z technologii informacyjnych.

Szkoła umożliwia  swoim uczniom  wszechstronny rozwój oraz zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Szkoła zatrudnia trzech pedagogów. Priorytetem jest profesjonalne szkolnictwo zawodowe, które umożliwia uzyskanie certyfikatów zewnętrznych.  Od roku szkolnego 2014/2015 w I Liceum Ogólnokształcącym jest realizowana innowacja pedagogiczna w zakresie bezpieczeństwa narodowego.  Założeniem placówki jest realizacja zadań statutowych nie tylko w sferze dydaktyki, wychowania i opieki ale również kreowanie i wyzwalanie twórczych  postaw oraz rozwijanie zainteresowań , kompetencji kluczowych i społecznych.

Zespół Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego jest szkołą dla przyszłości, otwartą, aktywną, przygotowującą absolwentów do samodzielnego, odpowiedzialnego funkcjonowania              w środowisku.  Kształci młodzież w różnych typach szkół (technikum, liceum ogólnokształcące, szkoła branżowa, szkoła dla dorosłych) dając możliwość zdobywania ciekawych zawodów, zgodnych  z potrzebami lokalnego rynku pracy.

Naczelnym zadaniem szkoły jest dbałość o harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów. Misję tę wypełnia wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania   i wychowania.  Program wychowawczy – profilaktyczny  jest realizowany  podczas całego pobytu ucznia w szkole. Treści realizuje się również podczas wycieczek, imprez, spotkań organizowanych przez Zespół.

 

W realizacji założeń Programu wychowawczego - profilaktycznego uwzględniona jest współpraca ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym. Szkoła umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom, wspiera rodzinę oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.  

 

Szkoła realizuje również priorytety wychowawcze, które są zgodne z oczekiwaniami i potrzebami uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Należą do nich: 

  1. Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
  2. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność, przedsiębiorczość i innowacyjność uczniów.
  3. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami.
  4. Rozwój doradztwa zawodowego i szkolnictwa branżowego.
  5. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.
  6. Profilaktyka uzależnień.
  7. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  8. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
  9. Bezpieczeństwo w Internecie, odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
  10. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły.
  11. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach .
  12. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w szkole- profilaktyka agresji i przemocy.
  13. Przeciwdziałanie przejawom dyskryminacji i segregacji.
  14. Umiejętność wykorzystania wiedzy w życiu codziennym.
  15. Odpowiedzialność, umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  16. Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży.
  17. Rozwijanie kompetencji informatycznych młodzieży, wdrażanie kształcenia na odległość.
  18. Kształtowanie postaw i wartości – otwartości na inne kultury i narody oraz tolerancji.
  19. Podniesienie jakości i rozwój kształcenia zawodowego – stała współpraca z pracodawcami.
  20. Dostosowanie oferty edukacyjnej szkoły do aktualnych potrzeb rynku pracy.
  21. Rozwijanie kompetencji kluczowych i społecznych.
  22. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jako forma wsparcia dla ucznia i rodzica.
  23. Przyjęta misja i wizja szkoły

 

Zespół Szkół Zawodowych im Jana Ruszkowskiego zapewnia wysokie standardy kształcenia                  i wychowania poprzez łączenie tradycji szkoły  z wymogami współczesnego świata.

 

MISJA SZKOŁY

 

Kształcenie na wysokim poziomie młodzieży i dorosłych, z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć nauki i techniki, w duchu tradycji, miłości do ojczyzny, poszanowania drugiego człowieka i środowiska naturalnego. W celu profesjonalnego przygotowania do zawodu, kontynuowania kształcenia oraz świadomego uczestnictwa w życiu zawodowym i społecznym.

 

 

WIZJA

 

  • Umożliwianie uczniom i słuchaczom zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania określonych zawodów dostosowanych do zmieniających się potrzeb rynku pracy.

 

  • Zapewnienie uczniom i słuchaczom wszechstronnego rozwoju moralno-emocjonalnego i fizycznego w warunkach poszanowania ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

 

  • Rozwijanie zainteresowań zawodowych pozwalających na kształtowanie możliwości twórczego działania w samodzielnym życiu i samodoskonalenia się.

 

  • Prowadzenie działań pozalekcyjnych i pozaszkolnych, współpracy ze środowiskiem umożliwiającym uczniom zdobycie wiedzy i doświadczenia niezbędnego do wejścia w samodzielne życie.

 

W naszej szkole dostrzegamy potencjał, indywidualność oraz prawa i obowiązki każdego ucznia. Współpracujemy z rodzicami w taki sposób, aby czuli się współodpowiedzialni za realizację najważniejszych zadań szkoły realizujemy szereg zagadnień związanych z pedagogizacją rodziców. Rodzice są równorzędnymi partnerami szkoły. Organizujemy spotkania z rodzicami oraz dni otwarte, angażujemy rodziców  do współpracy przy realizacji wielu przedsięwzięć służących podniesieniu jakości kształcenia  i wychowania. Młodzież uczymy przezwyciężać trudności, podejmować decyzje i  inicjatywy.

Kształtujemy odpowiedzialność, zaradność, umiejętność pracy zespołowej ,zdolności organizacyjne, przedsiębiorczość, świadomość kulturalną, a także umiejętność uczenia się.

W osiąganiu wartości przyjętych w misji, sprzyja przyjazny klimat naszej szkoły, wynikający                    z pozytywnych relacji: rodzice – uczniowie – nauczyciele – administracja i obsługa.

    

Szkoła kontynuując najlepsze tradycje dydaktyczne i wychowawcze:

  • przygotowuje uczniów do dalszych etapów kształcenia oraz pracy w dziedzinach istotnych dla rozwoju gospodarki kraju,
  • skupia się na dążeniu do zapewnienia postępu w rozwoju każdego ucznia i osiągania przez niego sukcesu,
  • tworzy optymalne warunki do rozwoju zawodowego kadry pedagogicznej, umożliwia jej twórczą samorealizację,
  • organizuje środowisko wychowawcze, które wspiera ucznia i udziela pomocy  w trudnych dla niego sytuacjach,
  • proponuje szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych,
  • doskonali proces nauczania – uczenia się poprzez wprowadzanie innowacji,
  • rozwija edukację europejską m.in. poprzez międzynarodową wymianę szkolną nauczycieli i uczniów,
  • zacieśnia współpracę z rodzicami i środowiskiem,
  • systematycznie unowocześnia i uzupełnia bazę materialną,
  • zapewnia pełne bezpieczeństwo swoim wychowankom oraz wszystkim pracownikom,
  • jest otwarta na potrzeby wszystkich podmiotów szkoły i środowiska,
  • organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z potrzebami uczniów.

 

  1. Przyjęta sylwetka absolwenta.

Absolwent Zespołu Szkół Zawodowych Jana Ruszkowskiego w Pułtusku w wyniku oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych ze strony szkoły, rodziny, środowiska będzie ukształtowany pod względem intelektualnym, społecznym, moralnym, zawodowym, kończąc edukację będzie wyróżniał się następującymi cechami:

- kulturą osobistą (godne zachowanie, szacunek do drugiego człowieka  wyrażane przez

postawę, słowa, strój, dbałość o otoczenie),

- posługiwaniem się poprawną polszczyzną,

- posiadaniem dyplomu zawodowego,  świadectwa  maturalnego,

- skutecznym komunikowaniem się w języku obcym,

- świadomością o  konieczności  uczenia się przez całe życie,

- umiejętnością korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz poszukiwania informacji,

- odpowiedzialnością, obowiązkowością, asertywnością,

- miłością i szacunkiem do Ojczyzny,

- umiejętnością spędzania czasu wolnego,

- dbałością o zdrowy styl życia,

- pozytywnym nastawieniem wobec innych, życzliwością, bezinteresownością,

- wrażliwością na krzywdę i cierpienia innych ludzi,

- tolerancją i szacunkiem wobec ludzi o innych poglądach, wobec różnych narodów, ras, wobec wyznawców różnych religii,

- świadomym wyborem swojej drogi życiowej, zawodowej, zaradnością, aktywnością, przedsiębiorczością w poszukiwaniu pracy, samozatrudnieniem.

 

  1. Cele programu.

 

W programie wychowawczym - profilaktycznym Zespołu rodzice pełnią rolę wspierającą                        i współtworzącą.

Zaplanowane w programie działania mają na celu pomóc uczniom w lepszym poznaniu siebie oraz nabyciu przez nich umiejętności poruszania się  we współczesnym świecie. Realizacja tego programu zapewni Zespołowi współudział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego.

Program ma na celu kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego stylu życia bez potrzeby stosowania używek i agresji, kształtowanie umiejętności życiowych, jak również zapobieganie sytuacjom i zachowaniom problemowym w szkole.

 

Cel główny:

Wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, psychicznym, zdrowotnym                  i społecznym.

Cele szczegółowe:

  1. Propagowanie modelu wartości opartego na uniwersalnych zasadach poprzez poszanowanie życia ludzkiego jako najwyższej wartości,

 - kierowanie się w stosunkach międzyludzkich uczciwością i prawdą ;

 - poszanowanie godności osobistej ;

  1. Kształtowanie dojrzałości i aktywnej postawy życiowej oraz umiejętności planowania własnego rozwoju poprzez:

 - rozpoznawanie i rozwój zainteresowań, zdolności, talentów;

 - kształtowanie postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo, własne decyzje i czyny;

 - korzystanie z przysługujących praw i wywiązywanie się z obowiązków;

 - zapewnienie równości szans w dostępie do różnych szkolnych form edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych i sportowych;

 - motywowanie do samokształcenia;

 - dbałość o wysoką kulturę osobistą;

 - kształtowanie postawy przedsiębiorczości i wytrwałości w dążeniu do ustanowionych celów;

 - preorientacja zawodowa i kształtowanie umiejętności radzenia sobie na współczesnym rynku pracy;

  1. Promowanie zdrowego, ekologicznego i bezpiecznego stylu życia poprzez:

 - organizowanie akcji propagujących zdrowy i higieniczny tryb życia;

 - kształcenie umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami;

 - podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska;

 - podnoszenie świadomości w sferze bezpieczeństwa;

 - informowanie i zapobieganie skutkom Covid 19

4.Kształtowanie kompetencji kluczowych.

 

  1. Adresaci i realizatorzy programu.

Adresatami programu są:

  • wszyscy uczniowie naszej szkoły,
  • rodzice – w pierwszym rzędzie odpowiedzialni za wychowanie swego dziecka ,
  • nauczyciele, którzy jednocześnie pełnią rolę realizatorów tego programu.

 Działania skierowane do rodziców: 

  • rozpoznanie potrzeb i oczekiwań rodziców wobec programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły poprzez:

- rozmowy i konsultacje indywidualne;

            - dyskusje podczas wywiadówek klasowych;

            - anonimowe sondaże ankietowe.

  • psychoedukacja: wykłady o tematyce wychowawczej z udziałem pedagoga
  • pedagogizacja
  • porady pedagoga na stronie internetowej szkoły

 

 

   Działania skierowane do nauczycieli: 

  • rozmowy i konsultacje indywidualne;
  • dyskusje podczas zebrań Rady Pedagogicznej;
  • udział w szkoleniach
  • udzielanie wsparcia w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych.
  1. Rola i zadania wychowawcze nauczycieli.

 Wychowawcą jest każdy pracownik pedagogiczny naszej szkoły.

Wychowawca klasy:

  • jest bezpośrednio odpowiedzialny za proces wychowania powierzonych mu uczniów, planuje i organizuje pracę klasy;
  • prowadzi zajęcia wychowawcze według planu pracy na dany rok szkolny zaakceptowanego przez dyrektora.

 Nauczyciel przedmiotowy:

  • jest wychowawcą;
  • realizuje podstawę programową i ze szczególną odpowiedzialnością troszczy się o indywidualizowanie pracy, zachowanie bezpiecznych warunków pracy,  dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi , oraz ucznia wymagającego wsparcia na każdych zajęciach edukacyjnych.

  Pedagog szkolny:

  • swoimi kompetencjami i warsztatem służy uczniom, rodzicom i nauczycielom;
  • udziela porad i konsultacji.
  • Prowadzi zajęcia z zakresu wychowania i profilaktyki
  • Koordynuje organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  • prowadzi badania i działania mające na celu rozpoznanie potrzeb
  • inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych;
  1. Rola i zadania rodziców w szkole

Rodzice w szkole:

  • mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
  • znają, modyfikują i akceptują program wychowawczo - profilaktyczny szkoły;
  • wspierają dziecko we wszystkich jego działaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
  • wspierają wychowawców i  nauczycieli w procesie wychowawczym i opiekuńczym ;
  • aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nad bezpiecznym korzystaniem z Internetu);
  • współtworzą szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
  • uczestniczą w ocenie pracy wychowawczej szkoły;
  • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę;
  • monitorują osiągnięcia edukacyjne i frekwencję swoich dzieci w szkole;
  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie;
  • na bieżąco komunikują się ze szkołą w sytuacjach kryzysowych;

Szkoła zachęca rodziców do aktywnego uczestniczenia w życiu społeczności szkolnej powołując się na podkreślanie ich roli w całym procesie wychowywania dziecka i kształtowania jego postawy jako człowieka i obywatela.

 

  1. Prawa i obowiązki uczniów.

 

Uczeń  ma prawo do:

  • zapoznania się ze wszystkimi aktami prawnymi, które jego dotyczą,
  • właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  • opieki wychowawczej i warunków pobytu w Zespole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami pomocy fizycznej lub psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności osobistej,
  • korzystania z pomocy stypendialnej oraz innej formy pomocy materialnej o charakterze doraźnym, zgodnie z odrębnymi przepisami ,
  • opieki pielęgniarki szkolnej, profilaktyki stomatologicznej, poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego oraz doradztwa zawodowego,
  • życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym,
  • swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia Zespołu, a także światopoglądowych i religijnych, pod warunkiem, że nie narusza tym dobra innych osób,
  • rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu poprzez uczestniczenie w olimpiadach przedmiotowych, konkursach wiedzy i umiejętności, zajęciach kół zainteresowań i innych formach zajęć organizowanych przez Zespół,
  • sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
  • pomocy w przypadkach trudności w nauce,
  • współuczestnictwa w życiu Zespołu poprzez działalność samorządową w Zespole oraz zrzeszania się w organizacjach uczniowskich działających w szkole, jak również wyrażania swoich opinii ,
  • uczestnictwa w organizowanych dla uczniów formach wypoczynku,
  • otrzymywania nagród i wyróżnień,
  • nauczania indywidualnego na podstawie odrębnych przepisów ,
  • współtworzenia ceremoniału szkolnego, tradycji Zespołu i reprezentowania Zespołu na zewnątrz.

 

Uczeń Zespołu ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie Zespołu,                       a    w szczególności dotyczących:

  • aktywnego uczestnictwa w procesie nauczania i wychowania oraz współdziałania z zespołem klasowym i innymi członkami społeczności uczniowskiej na rzecz osiągania jak najlepszych wyników w nauce,
  • systematycznej i wytrwałej pracy nad własnym rozwojem zapewniającej dobre przygotowanie do życia w społeczeństwie,
  • odpowiedzialności za życie i zdrowie własne oraz kolegów,
  • przestrzegania zaleceń dotyczących profilaktyki Covid 19
  • przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Zespołu,
  • podporządkowania się zarządzeniom i zaleceniom dyrektora Zespołu, Rady Pedagogicznej i wychowawcy/opiekuna klasy/oddziału,
  • godnego i kulturalnego zachowywania się w Zespole i poza nim, dbania o piękno mowy ojczystej,
  • dbałości o wspólne mienie szkolne, ład i porządek w szkole, o jej honor i tradycję.

 

 

 

 

  1. Wykaz stałych uroczystości, wydarzeń i imprez szkolnych zgodnie z planem pracy obowiązującym w szkole w roku szkolnym 2020/2021.
  2. Procedury szkolne w sytuacjach kryzysowych są zapisane w odrębnym dokumencie.
  3. Ewaluacja programu.

Ewaluacja będzie dokonywana jeden raz w roku w czerwcu.

W ramach ewaluacji będą podjęte działania:

 - analiza dokumentacji szkolnej  - tematyka zajęć z wychowawcą, sprawozdania pracy wychowawców, nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego

 - szkoła internetowa szkoły, informacje w mediach

 - ankietowanie uczniów, nauczycieli i rodziców.

W ramach ewaluacji oceniana będzie efektywność Programu Wychowawczo - Profilaktycznego, zgodność z rozpoznanymi potrzebami uczniów, rodziców, nauczycieli, zgodność z tematyką zajęć          z wychowawcą, podejmowanych działań, akcji z założeniami Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.

Ewaluacja podsumowana będzie wnioskami i rekomendacjami, które zostaną uwzględnione podczas modyfikacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego w kolejnym roku szkolnym.