1
medal_dla_ZSZ_027
jubileusz_75_lecia_248
medal_dla_ZSZ_025
korowod_wrzesien_2023_010
korowod_wrzesien_2023_015

Międzynarodowy Dzień Bez Przemocy

Międzynarodowy Dzień Bez Przemocy obchodzimy 2 października. To dzień poświęcony na szerzenie wiedzy o przemocy, miejscach pomocowych, ale również dzień refleksji nad własnym zachowaniem. To czas pochylenia się nad własnymi relacjami, sposobami komunikacji. Niekiedy nie zdajemy sobie sprawy, że nasze konkretne działanie już jest przemocą wobec drugiego człowieka… Mała dawka wiedzy:

PRZEMOC  W PERSPEKTYWIE PSYCHOLOGICZNEJ

To zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie przeciwko drugiej osobie, naruszające prawa i dobra osobiste, powodujące cierpienie i szkody. O przemocy zatem mówimy, gdy wystąpią 4 przesłanki:

INTENCJONALNOŚĆ DZIAŁANIA – przemoc jest zamierzonym działaniem człowieka i ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie ofiary, bez względu na jej potrzeby.

NIERÓWNOMIERNE SIŁY – w relacji jedna ze stron ma przewagę nad drugą. Ofiara jest słabsza a sprawca silniejszy. Jest to klucz w definicji przemocy, odróżniający agresję od przemocy. Przewaga sił może występować na różnych poziomach fizycznym, psychicznym, ekonomicznym, społecznym, prawnym. W rodzinie dziecko jest osobą w stosunku do której występuje przewaga sił w każdej w w/w kategorii.

NARUSZANE SĄ PRAWA I DOBRA OSOBISTE – sprawca wykorzystuje przewagę siły narusza podstawowe prawa ofiary (np. prawo do nietykalności fizycznej, godności, szacunku itd.)

POWODUJE CIERPIENIE I BÓL – sprawca naraża zdrowie i życie ofiary na poważne szkody. Mogą być one wymierne, bądź nie, natychmiastowe, bądź odroczone w czasie. Doświadczanie bólu i cierpienia sprawia, że ofiara ma mniejszą zdolność do samoobrony.

RODZAJE PRZEMOCY

PRZEMOC FIZYCZNA

To wszelkiego rodzaju działania bezpośrednie z użyciem siły powodujące uszkodzenie ciała np. popychanie, przytrzymywanie, policzkowanie, bicie, kopanie, szarpanie, wykręcanie rąk itp.

PRZEMOC PSYCHICZNA

To działania wykorzystujące świadome wpływanie jednej osoby na drugą, w szczególności na tok myślowy, postępowanie, sposób życia drugiej osoby bez jej przyzwolenia, za pomocą takich narzędzi jak np. wyśmiewanie, wyzywanie, poniżanie, stosowanie gróźb, szantażowanie, krytykowanie, kontrolowanie, izolowanie, wmawianie choroby psychicznej, ciągłe niepokojenie  itp.

W odniesieniu do dzieci określa się ją mianem przemocy emocjonalnej jako rozmyślne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej, zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka, np.: odrzucenie emocjonalne, nadmierne oczekiwania, chorobliwa nadopiekuńczość, deprecjonowanie osiągnięć.

PRZEMOC SEKSUALNA

To wymuszanie różnego rodzaju niechcianych zachowań w celu zaspokojenia potrzeb seksualnych, np. wymuszanie pożycia seksualnego, nieakceptowanych form współżycia seksualnego, gwałt, demonstrowanie zazdrości, komentowanie wyglądu i części ciała, jak również wyśmiewanie fizyczności osoby, krytyka zachowań seksualnych itp. Przemoc seksualna werbalna – mówienie o seksie w sposób nieadekwatny do wieku i możliwości poznawczych dziecka.

PRZEMOC EKONOMICZNA

Ma na celu uzależnienie finansowe od sprawcy, np. ograniczanie dostępu do wspólnych środków finansowych, niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych rodziny, okradanie, odbieranie zarobionych pieniędzy, uniemożliwianie podjęcia pracy zarobkowej, zaciąganie kredytów wbrew woli współmałżonka itp.,

ZANIEDBANIE

Naruszenie obowiązku opieki ze strony osób bliskich. Jest formą przemocy ekonomicznej przejawiającej się w formach zaniedbania potrzeb żywieniowych, higienicznych, medycznych – jako stanu wynikającego z braku dbałości czy też opieki, stosowanego najczęściej wobec dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych, chorych.

Jeśli jesteś osobą doznającą przemocy, pomóc może:

powiedzenie innym o doznawanej przemocy – przełamanie tabu milczenia i sekretu,

zwrócenie się o pomoc do sąsiadów, przyjaciół, rodziny,

skorzystanie z pomocy instytucji – ośrodki pomocy społecznej, stowarzyszenia zajmujące się pomocą osobom w trudnej sytuacji życiowej, punkty informacyjno-konsultacyjne, hostele itp., skorzystanie z poradni, rozmowa ze specjalistą zajmującym się sprawami przemocy, pójście na spotkanie grupy wsparcia, wezwanie Policji, uruchomienie procedury „Niebieskie Karty”, podjęcie kroków prawnych i wykorzystanie możliwości prawnych (alimenty, postępowanie karne, separacja, rozwód).

Jeśli jesteś świadkiem przemocy:

 nie bądź obojętny – zareaguj

zadbaj o swoje bezpieczeństwo

 porozmawiaj z osobą dotkniętą przemocą i przekonaj ją, żeby szukała pomocy

porozmawiaj z kimś zaufanym, np. pedagogiem czy psychologiem w szkole

Powiadom służby, które przeciwdziałają przemocy – Policja, MOPS

 Jeśli w związku z przemocą  zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, niezależnie od zawiadomienia służb, zgłoś ten przypadek do sądu rodzinnego

Jeśli jesteś osobą stosującą przemoc:

Zatrzymaj się na chwilę

Pomyśl, skąd bierze się to zachowanie

Pomyśl o konsekwencjach swoich słów i czynów

Czy sam/sama chcesz być tak traktowany/a

Jakąkolwiek rolę pełnisz w zjawisku przemocy – reaguj!

POWIEDZ PRZEMOCY –STOP!!!

Skip to content