Plan pracy psychologa

PLAN PRACY PSYCHOLOGA SZKOLNEGO W ROKU SZKOLNYM  2017/2018

 

 

DIAGNOSTYKA PSYCHOLOGICZNA

 

 

 

ZADANIA

 

 

 

TERMINY

 

 

 

OSOBY WSPIERAJĄCE

 

  • Opracowywanie diagnoz, opinii                                      i zaświadczeń na potrzeby szkoły, rodziców oraz innych instytucji ;
  • Określanie poziomu rozwoju procesów poznawczych, cech osobowości, rozwoju sfery emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie oraz mocnych stron ucznia;
  • Rozpoznawanie potrzeb:                          psychologicznych                                    poznawczych                                             społecznych
  • Wywiady z rodzicami oraz obserwacja uczniów w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb
  • Konsultacje z wychowawcami          i nauczycielami polegające na wspólnym analizowaniu i omawianiu przyczyn niepowodzeń szkolnych.

 

W trakcie roku szkolnego

 

Pedagog, rodzice, nauczyciele i wychowawcy

 

 

PORADNICTWO I POMOC PSYCHOLOGICZNA

 

 

ZADANIA

TERMINY

 

OSOBY WSPIERAJĄCE

  • Pomoc w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, kryzysów rozwojowych oraz trudności adaptacyjnych;
  • Udzielanie porad uczniom                              w rozwiązywaniu trudności w kontaktach rodzinnych, rówieśniczych                                      i środowiskowych
  • Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce lub sprawiającym trudności wychowawcze
  • Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
  • Działania ukierunkowane na wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości dziecka (warsztaty, zajęcia terapeutyczne zajęcia psychoedukacyjne, terapie indywidualne);
  • Terapia zaburzeń emocjonalno-motywacyjnych:                                              - redukcja niepokoju  i lęku poprzez kształtowanie pozytywnego myślenia             o sobie                                                                 - wzbudzanie motywacji do osiągnięć                  i zdobywania wiedzy poprzez indywidualne zadania motywacyjne                 - uczenie sposobów wyrażania emocji, dostosowania emocji do bodźców                           i sytuacji;
  • Indywidualne rozmowy z uczniami, rodzicami oraz z kadrą pedagogiczną  szkoły;
  • Wskazywanie osób i instytucji udzielających odpowiednich form pomocy;
  • Konsultacje i doradztwo psychologiczne dla uczniów, rodziców, kadry pedagogicznej;

 

 

W trakcie roku szkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedagog, rodzice, nauczyciele
i wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedagog, rodzice, nauczyciele                
i wychowawcy

 

 

 

DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE

 

 

 

ZADANIA

 

TERMINY

 

 

OSOBY WSPIERAJĄCE

  • Współpraca z dyrekcją szkoły oraz Kadrą Pedagogiczną           
    w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno - wychowawczych

 

 

 

W trakcie roku szkolnego

 

Pedagog, nauczyciele, wychowawcy

  • Udział w projekcie „Szkoła promująca zdrowie”:

Spotkanie z lekarzem psychiatrą
Spotkanie z dietetykiem z Poradni żywieniowej
Spotkanie z trenerem personalnym

Cele moich działań w projekcie:

  • Zwiększenie świadomości nt. zaburzeń natury psychicznej, emocjonalnej, społecznej.
  • Edukacja słuchaczy
  • Motywowanie do autoedukacji
  • Uwrażliwienie na problemy z zakresu psychologii i psychiatrii w społeczeństwie.
  • Zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.
  • Zwiększenie otwartości szkoły na współpracę z otoczeniem, kształtowanie u uczniów aktywnej, otwartej, prospołecznej postawy.
  • Wpływ zdrowia psychicznego na zdrowie psychiczne
  • Przedsięwzięcia/projekty wychowawcze, rozwijające umiejętności psychospołeczne, takie jak komunikacyjne, kształtujące więzi interpersonalne między uczniami.

 

 

W trakcie roku szkolnego

Dyrekcja,

pedagog, nauczyciele, wychowawcy